Olimme etsineet mieheni kanssa omaa kotia Heinolasta jo
pidemmän aikaa, ja päädyimme 2007 joulukuussa ostamaan Tommolan
kaupunginosasta ison, n. 200m2 omakotitalon, joka oli aikanaan
rakennettu kahdessa osassa vuosina ’39-’47.
Myyjänä oli aviopari,
vaimo omisti talon kokonaan. Talo oli iso, ja täydellinen
tarkoituksiimme.
Pystyisimme vuokraamaan toisen päädyn yläkerrasta,
jolloin vuokralainen osaltaan auttaisi kattamaan lainoja, ja meillä ei
olisi hätää, vaikka esimerkiksi toinen meistä jäisi syystä tai toisesta
työttömäksikin.
Lisäksi talossa olisi tilaa suorittaa
pintaremontteja vaikka huone kerrallaan. Taloon oli tehty
kuntokartoitus, jonka mukaan mitään erityisiä korjaustoimenpiteitä ei
havaittu tarvittavan.
Toki normaalit huoltotoimenpiteet olisi
suoritettava, routinut pihan sadevesikaivo suositeltiin korjattavaksi
aiemmin, sekä mainita löytyi myös siitä, että sadevesiä ei oltu ohjattu
hallitusti; suosituksena salaojituksen asentaminen.
Muutimme
mieheni ja 1-vuotiaan poikamme kanssa taloon 2008 tammikuussa. Jo
talvella havaitsimme, että lattia oli tietyin kohdin todella kylmä.
Mietimme, että mahdollisesti alapohjan eristeissä saattaisi olla jotain
vikaa.
Kesällä sitten ryömimme alapohjaan tuuletusluukun kautta, ja näky oli masentava.
Alapohjan
rakenteet olivat osin lahonneet ja romahtaneet alas ja maatuneet.
Lattia oli tuettu kepakoin ja tiiliskivin.
Otimme yhteyttä alkuperäisen
kuntokartoituksen tekijään, ja hän tuli tekemään uuden raportin
alapohjan osalta. Mietimme mitä tehdä. Myyjää piti reklamoida, ja näin
teinkin kirjallisesti sähköpostilla. Saimme lopulta
rakennusvirhekartoituksen, ja myyjäosapuoli tuli tutustumaan
tilanteeseen talollemme 15.11.2008
Allekirjoitimme sopimuksen jossa sovimme, että myyjäosapuoli korjaisi lattian:
”Myyjät
kävivät paikan päällä tutustumassa alapohjan vaurioihin. Sovimme, että
toimiin lattian purkamisen tai korjaamisen osalta ei ryhdytä ennen
toukokuuta 2009 (talven takia.) Sovimme myös, että myyjä tulee keväällä
purkamaan lattiaa vauriokohdanalueelta, ja pyydämme paikalle virallinen
tarkastaja määrittämään vaurioidenlaadun ja korjauksen tarpeen. Tämän
jälkeen teemme jatkosuunnitelmat korjaamisesta ja/tai korvauksesta.”
Kevät
koitti ja tutkailimme tilannetta. Olin tullut raskaaksi, odotin toista
lastamme. Ahdistus siitä, saadaanko asia selväksi ja remontti valmiiksi
ennen vauvan syntymää elokuussa oli valtaisaa.
23.4.2009 lähetin myyjäosapuolelle sopimusluonnoksen korjaustöistä:
Remontin kohde
Anjalankatu 13, 18130 Heinola (Kiinteistötunnus 111-6-21-4)
Kauppakirja tehty 17.12 2007
Sopimuksen osapuolina ovat
Myyjinä
*nimi, henkilötunnus* (1/1)
Ja avioliittolain tarkoittaman suostumuksen tähän kauppaan on antanut
*nimi, henkilötunnus*
Ostajina
Mari Mäki (henkilötunnus) (1/2)
Ja Tero Mäki (henkilötunnus) (1/2)
Korjauksen kustannuksista rakenteiden purkamisen ja korjaamisen osalta vastaa myyjät
*nimet* (edempänä Myyjät):
-Kantavat rakenteet
-Alapohjan muut rakenteet
-Eristeet
-Lattia (lukuun ottamatta pintamateriaaleja mm. muovimatto, joka on ollut nähtävissä
kaupanteon yhteydessä)
-Mahdolliset purkutöiden myötä paljastuvat vauriot jotka johtuvat alapohjan
vesivauriosta, esimerkiksi seiniin noussut home ja/tai kosteusvaurio. Nämä koskien
ainoastaan piileviä vikoja, joita ei ole ollut mahdollista havaita kaupanteon aikaan.
-Edellä mainittuihin kohtiin tarvittavien asianmukaisten rakennusmateriaalinen hankita.
-Materiaalien laadusta ja kelpoisuudesta huolehtii vastaava työnjohtaja. Materiaalien
tulee olla laadultaan hyviä, uudelleenkäytettyjä materiaaleja ei voi hyväksyä, koska
kyseessä on kantavan rakenteen ja homevaurion korjaaminen.
-Rakennus- ja purkujätteestä asianmukaisesti huolehtiminen
Korjauksen kustannuksista pintamateriaalien hankkimisen ja asentamisen osalta vastaa
ostajat Tero ja Mari Mäki (enempänä Ostajat)
Kustannuksista remontin yhteydessä suoritettavien muutostöiden osalta vastaa ostajat
(Näihin muutostöihin kuuluu mm. kylpyhuoneen rakentaminen, viemäröinnit,
kylpyhuoneen alapohjan valutyöt, pintamateriaalit, poislukien työmaavalvonta ja
lupamaksut.)
Toimenpide-/Rakennusluvasta aiheutuvista kustannuksista vastaa ostajat.
Myyjät vastaavat vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palkkiosta.
(Tämän ostajat ovat katsoneet kohtuulliseksi korvaukseksi remontista aiheutuvasta
haitasta asumiselle ja elämiselle.)
Remontti ja aikataulu
-Remontti alkaa purkutöin Toukokuun alussa (Tämä kohta riippuen lupa-asioiden
järjestymisestä)
-Purkutöiden jälkeen määritellään vahingon laajuus ja tarkat korjaustoimenpiteet, paikalla
Vastaava työnjohtaja.
-Purku- ja jälleenrakennustyöt myyjän vastuualueen osalta kestävät korkeintaan kaksi
kuukautta (Toukokuun ensimmäinen pvä -> kesäkuun viimeinen pvä, tässäkin aika
sidonnainen kahteen kuukauteen purkutöiden aloittamisesta, ei tarkkoihin päivämääriin
johtuen lupa-asioista)
Viimeinen takaraja remontin valmistumiselle on siis 8 kalenteriviikkoa purkutöiden
aloittamisesta.
Mikäli myyjät valitsemine avustajineen eivät jostakin syystä saata remonttia valmiiksi
omalta osuudeltaan sovitussa aikataulussa, ostajilla on oikeus teetättää remontti myyjien
laskuun valitsemallaan rakennusliikkeellä.
Tällaisiksi syiksi luetaan esimerkiksi sairastuminen, tapaturma, kuolemantapaus tai
muu viivytys, työn keskeyttäminen/keskeytyminen tai omaehtoinen korjausprojektista
luopuminen.
Huomio!:
Remontin aikana jokainen vastaa omasta tapaturmavakuutuksestaan.
Ostajat eivät siis ole työnantajia/talkoiden järjestäjiä tms. ja näin ollen eivät ole
velvollisia järjestämään tapaturmavakuutusta rakennustöissä oleville myyjille tai heidän
valitsemille avustajille.
Paikka, aika, allekirjoitukset
Olin
pyytänyt mahdollisia korjauksia sopimusluonnokseen, mutta myyjäosapuoli
vaikutti epäileväiseltä, kun esille tuli valvontakysymykset ja
rakennusluvat. He perääntyivät tässä vaiheessa mahdollisista
korjaustöistä, ja ilmoittivat, että hinnanalennus olisi sopivampi tapa
edetä. Tämän toki hyväksyimme.
Olimme uudelleen yhteydessä myyjäosapuoleen tutkittuamme vaihtoehtoja:
”
Hei! Kävimme muutamalla arvioitsijalla, ja pyysimme suullisen arvion
kiinteistöstä *nimi* tekemän kuntokartoituksen ja
rakennusvirhekartoituksen perusteella. Arviot liikkuivat suurin piirtein
samoissa luvuissa. Eli mahdollinen hinta-arvio olisi n. 69 000€. Myös
itse ajattelisimme samoilla linjoilla, tuskin olisimme maksaneet
kiinteistöstä yli 70 000€ jos olisimme kaupantekohetkellä tienneet, että
mahdollisesti noin 30-40m2 alakerran alapohjasta on vaurioitunut ja
purettava, mukaan lukien jopa mahdollisesti homevaurioituneet seinät...
(Myynti-ilmoituksessa siis olisi esim. "kartoittamaton vesivahinko")
Mikäli
tahdotte, voimme pyytää myös maksullisen arvioijan paikan päälle
jostakin kiinteistönvälitystoimistosta. He ottavat tästä maksullisesta
kirjallisesta arviosta n. 300–350€. Sitä summaa voisi sitten käyttää
kiinteän korvauksen määrääjänä Maakaaren mukaan. Eli kiinteistön arvo
olisi arviolta n. 3/5 kauppahinnasta jonka maksoimme. Näin pikaisesti
laskien Maakaaren mukaan hinnanalennus olisi siis arvioituna 46000€.
Eli mitä vaihtoehtoja nyt olisi?
1)
Alkuperäisessä suunnitelmassa pysyminen, eli te tulisitte itse
korjaamaan alapohjan vauriot (Tästä tarvitsisi sitten tehdä se
virallinen sopimus)
2) Hinnanalennus, eli maksatte meille tuon arvioidun Maakaaren mukaisen n. 46 000€ (Tästäkin kirjalliset sopimukset tietenkin)
3)
Kompromissiratkaisu, jossa Teetätätte/teetätämme remontin
rakennusyhtiöllä teidän laskuunne (Alapohjan vaurioiden ja
kosteusvauriosta mahdollisen seiniin nousseen homeen yms. osalta vain
tietenkin, ei toki meidän kylpyhuoneen), jolloin remontin kustannukset
mahdollisesti saattaisivat jäädä alle tuon 46000€, ja korvaussumma olisi
sitten tarkalleen se mitä kustannuksiin menee eikä arvio. (Ja tämäkin
toki on oltava paperilla epäselvyyksien välttämiseksi)
Miltäs
kuulostaa? Olemme valmiita neuvottelemaan hyvässä hengessä sopimuksesta
ja korvaussummastakin, voitte mielellään esittää oman arvionne. Vai
löydättekö kenties vielä muita ratkaisuja?
Ystävällisin terveisin Mari ja Tero Mäki”
Erinäisten
viivästysten ja hankaluuksien jälkeen saimme sorvattua
hinnanalennussopimuksen 37. 800€, joka kattoi ainoastaan alapohjan
vauriot, vaikka lakimies yritti painostaa allekirjoittamaan sopimus,
joka kattaisi kaikki mahdolliset laatuvirheet koko kiinteistön osalta.
(Taistelin hänen kanssaan puhelimessa tunnin verran. Valitettavasti
nimenomaan puhelimessa, koska näin minulla ei ole kirjallisia
todisteita.) Sopimusta tehdessä apunamme oli tämä sama lakimies, joka
sanoi olevansa neutraali osapuoli sekä myyjän, että ostajan välissä,
eikä hän toki voisi mahdollisesti myöhemmin edustaa meitä kumpaakaan. En
tiedä, että oliko lakimiehellä jotain omia yhteyksiä myyjiin.
Hinnanalennussopimus allekirjoitettiin 6.5.2009 ja se maksettiin tilillemme aika lailla heti.
Aloitimme
korjaustyöt purkutoimenpitein.
Tarkoituksena oli avata alapohja,
korjata vaurioituneet rakenteet ja rakentaa sisätiloihin kylpyhuone.
Eräs rakennusmies huomasi tulevan kodinhoitohuoneen puupaneloidussa
katossa pienen mustan jäljen, aivan kuin kosteusjäljen.
Avasimme
katon. Alta löytyi levytetty katto pahemmin kosteusjäljin. Poistimme
tämänkin katon, ja sen alta löytyi varsin pahoin vaurioitunut
kosteusvaurioitunut alkuperäinen paneelikatto.
Laajensimme
purkutoimia yläkertaan; kosteus vaikutti valuneen ylhäältä päin.
Yläkerran rakenteetkin olivat monikerroksiset, uutta pintaa oli
rakennettu entisten päälle, ja vanhat kosteusvauriot olivat piiloteltu
varsin taitavasti.
Kosteus oli suurilta osin valunut vuotaneen
katon ansiosta rakenteisiin ja lahottanut eristepuruja ja kantavia
rakenteita. Osan kosteusvaurioista oli aiheuttanut myös vuotava
yläkerran vesipiste.
Välipohja oli painunut ja vino, se oli oikaistu
koolauksin. Olo oli nujertunut, toivoton.
Olimme valmistautuneet
alun perin kylpyhuoneen rakentamiseen, ja joutuneet hyväksymään sen,
että remontti laajeni myös alapohjaan. Mutta nyt tilanne oli se, että
lähes puolet koko talosta olisi täydellisesti peruskorjattava.
Uusi reklamaatio myyjäosapuolelle lähetettiin sähköpostitse 5.6.2009.
”Hei!
Aloitimme
remontin purkutöin ja havaitsimme nyt, että alapohjan vauriot eivät ole
ainoat, jotka vaativat välittömiä massiivisia korjaustoimenpiteitä.
Ns.
leivinuunihuoneen katosta löytyi kosteusvaurion merkkejä. Nämä ovat
lähtöisin yläkerran huoneesta asti. Aloimme purkaa siis myös yläkertaa
ja sen seinä/katto/lattiarakenteita. Paljastui muun muassa, että
ilmeisesti katto on korjattu virheellisesti poistamatta vanhoja
vesivuodon tai kondensiokosteuden vaurioittamia materiaaleja. Näin ollen
ne ovat homehduttaneet ja vaurioittaneet ulkoseinän, lattian ja katon.
Yläkerran ikkunan kohdalla kantavista rakenteista on osa
mätääntynyt täysin ja itse ikkuna taitaa olla "kantavana rakenteena"
joka pitää vesikaton linjassaan. Ikkunan kiinnityskin on tehty rimoilla
ja uraetaanivaahdolla täysin läpimädäntyneeseen puuhun, ulkoseinän
eristeet ovatkadonneet/valuneet/maatuneet ajan saatossa, siellä ei ollut
joissain paikoissa eristeitä ollenkaan. Lisäksi totesimme, että
ulkoseinän uusi verhoilu on tehty hyvän rakennustavan vastaisesti,
sieltä ei löydy tuuletusrakoa.
Tämä voi osaltaan johtaa vielä
uusien kosteusvaurioiden löytymiseen ulkoseinien rakenteista. Tänään
Heinolan kaupungin ympäristötoimistolta kävi tarkastaja tutkimassa
paikkoja ja erityisesti home- ja sienikasvustoja, ja hän oli suoraan
sitä mieltä, että rakennus tällaisenaan ilman massiivisia
korjaustoimenpiteitä on asumiskelvoton.
Toki vauriot ovat
näkyvillä vasta toisella puolella taloa, toista puolta kun ei ole vielä
tutkittu. Hän suosittaa, että toinenkin pääty tutkitutettaisiin. Saamme
hänen raportin ensi viikon aikana, voimme lähettää sen teille
luettavaksenne mikäli tahdotte.
Mutta näiden asioiden valossa
kaikki pahimmat pelkomme ovat käymässä toteen; löysimme talosta juuri
sellaisia vaurioita joita emme voineet odottaa siellä olevan. Näiden
seikkojen takia ainoa järkevä vaihtoehto lienee kaupan purku, jota me
aiomme vaatia.
En usko, että mikään korvaussumma olisi riittävän kattava
korjaamaan vahinkoja, ja muita kuluja mitä tästä aiheutuu meille mm.
väliaikaisen asunnon etsimisestä ja hyvin laajamittaisesta remontista,
jossa asiantuntijoiden mukaan talo on käytännössä purettava kattoa ja
runkotolppia myöten, jopa osa niistä on uusittava.
Saatte
halutessanne tätä viestiä tarkemman reklamaation koskien rakenne- ja
rakennusvirheitä, mutta yksistään jo se, että kiinteistöä ei voi käyttää
siihen tarkoitukseen mihin se on ostettu (elikkä asumiseen) on riittävä
peruste kaupanpurkuun.
Tahdomme vain tiedottaa teitä
mahdollisimman pikaisesti tilanteesta ja missä tässä mennään. Teemme
teille myöhemmin joka tapauksessa tarkempien selvitysten jälkeen
purkuilmoituksen yksilöityämme purkuperusteena olevat virheet. Toki
voimme pyytää myös Lahden Keskuskauppakamarilta virallisen
tavarantarkastajan paikalle tutkimaan kaupan kohteen, mutta emme usko,
että tämä teille aika kallis toimenpide olisi tarpeen, sillä paljas
amatöörin
silmäkin näkee, että kiinteistössä on selkeä perustavanlaatuinen
laatuvirhe joka on laajuudeltaan sitä luokkaa, että pelkkä pintaremontti
ei riitä.
Alapohjan osalta olimme siis valmistautuneet isompaan
remonttiin mitä alun alkaen suunnittelimme kiinteistöä ostaessamme,
mutta koko talon purkaminen ei kuulu suunnitelmiimme. Tietenkin kaupan
purkamisen yhteydessä palautamme aiemmin sopimamme hyvityssumman
alapohjasta.
Mari ja Tero Mäki”
Tästä alkoi todellinen viivytystaistelu.
Saimme 9.6.2009 vastauksen, joka oli ilmeisesti käynyt jollakin
toisellakin oikoluvussa, koska sähköpostiviesti muotoiluineen näytti
tältä:
”Ihmettele niitä lahovaurioita siellä yläkerrassa ja sitä
myös että miksi vesikattourakoitsiat eivät meille ilmoittaneet mitään
lahovaurioista sillä heidän olisi pitänyt huomata yläpohjan eristeistä
jos ne olisivat maatuneet tai lahovaurioituneet koska he lisäsivät sinne
puhallusvillaa. Itse emme ole koko katolla käyneet. Urakoitsia oli
Markkinointi Feston Oy.Meillä ei ole minkään laista mahdollisuutta
kaupanpurkuun sillä me jouduimme kiinnittämään pankille tämän nykyisen
talomme siihen kun maksoimme teille sen 37800 euroa. Emmekä saa enään
lisää kiinnityksiä.Eikä meidän tuloilla pysty maksamaan minkäänlaisia
pankkilainoja.Niin kun jo aikasemmin totesimme että jos nämä kosteus ja
lahovauriot olisi olleettiedossamme emme olisi laittaneet koko taloa
myyntiin. Eikä kummallekkaan osapuplelle olisitullut näin isoa harmia ja
pahaamieltä.Kuntokartoittajien pitäisi mennä myös pintaa syvemmälle
että ei tällaisia harmeja pääsisi tulemaan. Minä voin myöntää jos olen
tietämättömyyttäni jotain rakennus virhettä tehnyt.Ulkovuorausta
tehdessämme sinne jätettiin 22mm ilmarako.Vieläkin ihmettelen mistä se
kosteus on sinne seinään ja kattoon voinut mennä.Niin kun tässä
aikasemmin jo mainitsin vesikaton uusimisen suoritti rakennusliike
MarkkinointiFeston Oy heidän olisi pitänyt nähdä jos siellä väli katossa
on jotain semmoista mikä ei sinnekuulu. (laho, kosteus, home)Emmekä me
halua tässä asiassa pakoilla mitenkään vastuuta, mutta asiat ovat niin
kuin olentässä selonteossa sanonut. Terveisin*myyjäosapuolien nimet* ”
Vastaukseni
ei enää ollut kovin ystävällinen, vaan sorvasin siitä sellaisen kun
suinkin kykenin ilman, että räjähdin totaalisesti;
"Hei!
Mikäli
olette tyytymättömiä Feston Oy:n suorittamaan kattoremonttin tasoon tai
tiedotukseen, voitte ottaa yhteyttä kyseiseen yritykseen itse. Olette
joka tapauksessa itse työn tilanneet ja mahdollisesti sitten jättäneet
laadun valvomatta. Mikäli kyseinen yritys on tehnyt virheellisiä
korjauksia, se ei ole meidän syy tai ongelma.
Jos taas olette
tyytymättömiä kuntokartoitukseen, voitte ottaa yhteyttä
kuntokartoittajaan, tai kuntokartoituksen tilanneeseen henkilöön/tahoon
(Tässä tapauksessa siis joko te itse tai
kiinteistönvälittäjä/välitysfirma?)
Toki pintapuolista tutkimusta tarkempi kartoitus olisi todennäköisesti
ehkäissyt tämän tilanteen, mutta sitä ei tilattu. Tämäkään ei ole meidän
syy tai ongelma.
Mikä teidän vakuutusyhtiönne on? Meille
kerrottiin meidän vakuutusyhtiöstämme Pohjolasta, että myyjällä on
vastuuvakuutus viideksi vuodeksi tällaisten tilanteiden varalta. Eli
kaupanpurku ei ole sellainen asia, johon joko on varaa tai ei.
Kaupanpurku on meille ostajille lakisääteinen oikeus jos muu mahdollinen
hyvitys ei tule kyseeseen. Teillä on mahdollisuus siis hakea apua
omasta vakuutusturvastanne, mutta sekään ei ole meidän asia...
Nämä tiedot ihan vain teidän eduksenne, mikäli ette jo ole ottaneet yhteyttä edellämainittuihin kolmeen tahoon.
Olemme
toki pahoillamme, että tilanne on tällainen, mutta me emme ole
syyllisiä tilanteeseen, ja meilläkään ei todellakaan ole varaa siihen,
että olemme ostaneet kiinteistön käypään hintaan, ja kiinteistön arvo
tällä hetkellä ei ole tontin arvoa korkeampi. Joka tapauksessa, olitte
olleet tietoisia vioista eli ette, olette myyjinä vastuussa nyt
löytyneistä laatuvirheistä. Mikäli emme kykene tätä sopimaan
henkilötasolla, voimme toki ottaa yhteyttä uudestaan lakiteitsekin,
jolloin edessä on taas se tilanne, että mahdollinen käräjäoikeuden
päätöksen saaminen tälle kaupalle/sen purkamiselle kestää vuosia ja
nielee pahimmillaan kymmeniätuhansia euroja oikeudenkäyntikuluja.
Mikäli
virhe ja sen peittely on ollut tahallinen teko, olette velvollisia
korvaamaan oikeudenkäyntikulujen ohelle muutkin mahdolliset vahingot,
mm. meidän vuokrakulumme, sillä kiinteistö tällä hetkellä ei ole
asumiseen soveltuvassa kunnossa, ja myös esimerkiksi mahdolliset
lääkäri- ja sairauskulut mitä homealtistuminen on meille aiheuttanut.
Pakko sanoa, että uskon vahvasti virheen olleen teidän tiedossa, tai
vähintäänkin sellainen, josta teidän olisi pitänyt olla tietoinen.
Löytämämme vauriot ovat sellaisia, että ne kattoremontin ohella on
täytynyt huomata myös ikkunoita, ulkoverhousta ja sisäseinien
panelointeja uusittaessa. Olette antaneet meidän ainakin ymmärtää, että
ne ovat *myyjän aviomiehen* suorittamia töitä.
Ette tahdo
pakoilla vastuuta? No se on hyvä. Mutta pelkästään se, että levitätte
kätenne ja sanotte, että "Harmin paikka, kun näin sattui, ikävää vaan
että meillä ei ole varaa" ei riitä tässä tilanteessa. Ei riitä niin
mitenkään päin.
Kaupanpurku on ainoa realistinen ja järkevä tapa
toimia tässä tilanteessa, ja kaupanpurku tässä on tuloksena, joko
helposti tai vaikeammin"
En tiennyt, että olin niin pahasti
väärässä.
En tiennyt, että kaupanpurkamisen esteenä voi todella olla
myyjäosapuolen levitetyt kädet ja toteamus, että heillä ei ole varaa…
Löydettyämme
noin isot vauriot tajusimme, että emme voi asua edes talon toisessa
päässä, joka oli osastoitu erilleen pahemmin vaurioituneesta osasta.
Hankin meille mahdollisimman pikaisesti edullisimman kerrostalokolmion,
minkä löysin Heinolasta heti vapaana. Muutimme
mahdollisimman pikaisesti tähän väliaikaiseen asuntoon kesäkuussa 2009. Laskettu aika toiselle lapsellemme oli elokuussa 2009.
Otimme
yhteyttä tuttavamme suosittelemaan erittäin ammattitaitoiseen
lakimieheen, joka on erikoistunut nimenomaan kiinteistöriitoihin.
Lakimies reklamoi myyjäosapuolta 23.7. 2009 ilmoittaen samalla tulevasta
rakennekatselmuksesta, jonka suoritti 7.8.2009 asiantunteva
rakennusinsinööri.
Myyjäosapuoli taas valitsi edustajakseen
lakimiehen, joka oli aiemmin ensimmäisessä hinnanalennussopimuksessa
ollut välillämme oleva ”neutraali osapuoli”. Hän ei saapunut paikalle
katselmukseen.
Tässä vastaus uuteen reklamaatioon, jonka sain
vastapuolen kelkkaan hypänneeltä lakimieheltä: Mustalla kirjoitettu on
vastaus lakimieheltä, lihavoidut ovat oma vastaukseni.
Viitaten
kirjeeseen 7.10.2009 totean *myyjäosapuolen nimi* puolesta seuraavaa.
Päämieheni käsityksen mukaan 7.8.2009 pidetyssä katselumuksessa ei ole
tullut esiin sellaisia seikkoja, jotka oikeuttaisivat ostajan esittämään
lisävaatimuksia.
Ai miten niin?
Kiinteistökauppaan
liittyvät riitaisuudet on sovittu toukokuussa allekirjoitetulla
sovintosopimuksella, jossa myyjä on korvannut ostajille37.800 euroa.
Tuossa sopimuksessa on todettu sovinnon ja hinnanalennuksen käsittävän
kaikki kaupan kohteen ominaisuudet mukaan lukien seiniin kohdistuvat
korjaukset.
Ei vaan nimenomaan alapohjan vaurioita. *lakimies* yritti
saada meidät allekirjoittamaan sopimuksen, jossa tuo korvaussumma
kattaisi täysimääräisesti kaiken, mutta tiukkasanaisesti neuvottelin
hänen kanssaan tunnin verran (valitettavasti) puhelimessa, ja äärettömän
selvästi ilmoitin, että en allekirjoita sopimusta jolla "myyn" oman
oikeusturvani seuraavalta yli kolmelta vuodelta, kerran myyjien
vastuuaika on 5v. Seinien korjaukset koskivat nimenomaan alapohjan
kosteusvauriosta seuranneita vahinkoja, jotka olisivat mahdollisesti
kapillaarisesti nousseet seiniin, eivät ne ole kyllä katolle asti
kiivenneet...
Ostajat ovat asuttaneet kiinteistöä lähes kaksi
vuotta ja kauppakirja on allekirjoitettu 17.12.2007. Mikäli kiinteistö
olisi vaurioitunut tuona aikana vaastaavat siitä luonnollisesti ostajat.
Kahdessa vuodessa ei tuollasta lahovauriota saa aikaseksi kukaan
eikä mitenkään. Tämä lienee selvää jokaisen mielestä. Luonnollisesti
emme myöskään ole voineet tehdä rakennusvirheitä edellisen omistajan
aikana.
Mikäli vastoin käsitystämme katsottaisiin kaupan
kohteessa olevankorvaukseen oikeuttava virhe, on se sellainen, josta
myyjät eivät ole tienneet mitään kauppaa tehtäessa. Maakaaren
mukaan ns salainenvirhe ei oikeuta ostajaa esittämään vahinkgonkorvausvaatimusta välillisistä vahingoista.
No,
jos ei ole tiennyt, että läpimätään lankkuun ei voi uutta lyödä kiinni,
niin sitten ei ole tiennyt... Tai sitten Aviomies on vaimoltaan
pimittänyt, mutta se ei liene meidän ongelma.
Todettakoon, että
myyjille ei ole tässä vaiheessa esitetty selvitystä, miten aiemmin
maksettu hinnanalennus 37.800 on käytetty. Myyjänkäsityksen mukaan tämä
summa riittää hyvinkin kattamaan nyt esitetyt vaatimukset.
Sillähän
ei ymmärtääkseni ole mitään väliä miten rahat on käytetty/käytetään,
vaan se on oma asiamme. Toisekseen selvitystä ei ole edes pyydetty. Ja
kolmannekseen, asia on sovittu ja sillä selvä. Tosin sopimuksessa ei
tainnut olla mainintaa siitä, että meidän lisäksi heilläkään ei pitäisi
olla siihen enää jälkikäteen nokan koputtamista.
Aiemman sovinnon tarkoituksena on ollut kummallakin osapuolella sopia asia lopullisesti.
Niin, alapohja on sovittu lopullisesti, se oli tarkoituksemme.
Korvattuun
summaan on päädytty myyjienpuolelta heidän maksukykynsä mukaan eikä
heillä ole ottaen huomioon tämän hetkinen elämäntillanne mahdollisuutta
suorittaa lisäkorvausta.
Mitäs tämä mihinkään liittyy? Heidän varallisuus/varattomuus ei ole meidän ongelma.
Todettakoon
vielä 17.12.2007 allekirjoitetun kauppakirjankauppahinnan olleen
115.000 tuhatta, jota kauppahintaa on sittemin alennettu 37.800 eurolla
joten kauppahinnaksi on jäänyt 77.200.
Onko 77.200 käypä hinta asumiskelvottomasta talosta? Epäilen.
Rakennus
on rakennut vuonna 1939 sen ollessa tällä hetkellä 71vuotias. Ostajien
olisi tullut ymmärtää kauppa solmiessa ja sovintosopimusta
allekirjoitettaessa ottaen huomioon kiinteistön ikä ja siinä suoritetut
korjaukset, että rakennus onosittain teknisen käyttöikänsa loppupuolella
ja sen vaativankorjausta.
Eli siis talo, joka on korjattu monin
osin olisi pitänyt ymmärtää peruskorjausta vaativaksi ja osin
asumiskelvottomaksi? Miksi siitä ei sitten kerrottu meille? Myyjähän on
velvollinen kertomaan, ja esimerkiksi kuntokartoituksessa sanottiin,
että korjaamisen ja uusimisen tarvetta ei ole.
Edellä kerrotulla
perusteella sovintosopimukseen päättynyt vaatimus ja sen jälkeen nyt
esitetty lisävaatimus ovat tulleet myyjille täytenä yllätyksenä eivätkä
ne vastaa heidän oikeustajuaan.
OIKEUSTAJU?!?!?!?! Minun
oikeustajuani ei vastaa se, että voidaan myydä talo jonka viat ja
virheet on peitelty ja piiloiteltu laajamittaisesti, valehdella suoraan
meille ja kuntokartoittajalle/kiinteistövälittäjälle, ja sitten kun viat
paljastuvat niistä korvausten
vaatiminen tulee täytenä
yllätyksenä... Ja varsinkin kun vielä sopimustilaisuudessa alapohjan
ostalta kyselimme (ja lakimieskin kyseli) että eihän siellä mitään
oletettavasti enää ole, ja ei kuulemma ole.
30.10.2009
Välitin yllä olevan viestin omalle lakimiehellemme seuraavin saatesanoin:
”Ja
tosiaan, *myyjäosapuolen lakimies* jääväsi itsensä silloin sopimuksen
allekirjoitustilanteessa. Hän ei kuulemma myöskään ollut kummankaan
edustajana vaan neutraalina välittäjänä, tosin *myyjäosapuoliennimi*
maksoivat hänelle palkkion.
Hämmästelin jo sopimusneuvottelujen aikana,
että miten hän väänsi niin kovin myyjäosapuolen etua. Hän myös hämmästyi
ja takelteli kovasti kun kysyin prosentteja siitä, että miten iso osa
hänen hoitamista jutuistaan päätyi niin, että sopimussumma kattoi koko
kiinteistön ja milloin vain havaitut viat... Hän kysyi silloin, että
onko meillä oikeusapua. Eli mielestäni hän on koko ajan selkeästi ollut
myyjäosapuolen puolella. Hän joko oikeasti ei muista mitään tai sitten
ei halua muistaa...
Mutta ihmeellisesti ne asiat on vääristyneet,
joko *lakimiehen nimi* tai *myyjäosapuolten nimet* päässä... Hankala
lähteä selvittämään tuollaista sotkua. Joka tapauksessa heitä ei ole
harhaanjohdettu, olemme koko ajan selväsanaisesti ilmoittaneet, että
emme missään nimessä olleet luopumassa oikeudestamme vaatia
lisäkorvauksia mikäli jotain uutta ilmenee.
Mikäli kaipaat jotain
tarkennuksia lakimiehen/myyjäosapuolten puheista sopimuksentekoaikaan,
voit soittaa tai lähettää mailia minulle.
Ystävällisin terveisin Mari Mäki”
Tässä
kohtaa olo alkoi tuntua siltä, että olemme tempautuneet johonkin
käsittämättömään absurdiin sirkukseen.
Emme tienneet mitä tehdä, tai
miten toimia. Aloimme suunnittelemaan haastehakemusta, koska asia ei
edennyt. Jääväsimme lakimiehen toimesta vastapuolen avustajan, koska
edellä olevin perustein hän ei selkeästi voinut edustaa kumpaakaan
osapuolta, kun oli itse itsensä jäävännyt jo aiemmin. Jatkoimme
vuodenvaihteen aikaan purkutöitä, jotta saisimme selville kaikkien
vaurioiden koko laajuuden.
Haaste annettiin vastaanottajille
tiedoksi 13.1.2010.
Pyysimme vastausta vastapuolelta 15.3.2010 mennessä,
mutta vastausajan päättyessä tilalle tuli vain pyyntö vastausajan
pidentämiseen: lakimies on vaihtunut ja nykyinen on saanut toimeksiannon
vasta edellisellä viikolla, eikä vielä ole perehtynyt asiaan
riittävästi… Tämä kaikki tuntui vain ajan pelaamiselta.
Viimein
erinäisten viivytysten ja istuntojen lykkäämisen jälkeen päädyimme aivan
loppuvuodesta 2010 oikeuden valmisteluistuntoon asti, jossa saimme
selvitettyä asian uudella hinnanalennuksella. Kaupan purku ei tullut
kyseeseen, koska myyjäosapuoli oli varaton. Hinnanalennukseksi sovittiin
29 000€. Tämä yhdistettynä aiemmin sopimaamme hinnanalennussummaan
jätti kiinteistön arvoksi kaupantekohetkellä 48 200 euroa.
Jälkeen
mainittua hinnanalennussummaa emme ole saaneet.
Myyjäosapuolet
lupasivat maksaa 5000€ "keväällä", oletin heidän tarkoittavan kevättä
2011. Se kevät ei ole tullut vieläkään. Saamme kuukausittain ulosoton
kautta n. 110€, joka ei riitä edes myyjäosapuolen meille velkaa olevan
summan viivästyskorkoihin.
Todella ikävä sotku. Nämä ovat niin suuria kaupantekoja, että sitä toivoo että kaikki menisi hyvin, tottakai. Meidän tuttu myös juuri oli tehnyt kaupat, mutta ilmeisesti ei mennyt ihan sovitusti. Hänellä on nyt kiinteistöasianajaja etsinnässä. https://www.heikkisillanpaa.fi/palvelut
VastaaPoista